Avbryt

Orgnr 867200-4705
Swish 1235763099
Kontonr BG: 438-2727
Öppettider Telefontid: 9-12 (vardagar)
Fotboll Herr

Om Habo IF

Habo IF är en fotbollsförening som välkomnar alla som vill spela fotboll. Med visionen "så många som möjligt, så länge som möjligt och så bra som möjligt" arbetar vi aktivt med att både rekrytera, behålla och utveckla våra ungdomar, inte bara som fotbollsspelare utan som idrottare och individer. Det ska vara kul och utvecklande att vara aktiv i Habo IF och det ska ge dig positiva minnen för livet.

Lite historia...

Habo IF bildades den 26 april 1926. Sektioner för fotboll och friidrott, som kallades allmän idrott, fanns med redan i starten. Även om man tränade och spelade bandy så blev det ingen egen sektion förrän 1928. Detta år tillkom även sektioner för cykel och skidor.

1929 är ett viktigt år i föreningens historia då Habo IF blir medlemmar i Riksidrotts-
förbundet. Samma år var det premiär för Habos fotbollslag i seriesammanhang, en pokalserie kallad Mössebergsserien. När serien var färdigspelad stod Habo IF som seriesegrare, alltså redan första året i seriespel.

En fotbollsplan fanns vid Slätten redan när föreningen bildades och på årsmötet 1930 beslutades att idrottsplatsen skulle förbättras och utvidgas. För bandyspel utnyttjades flera isar i början - Spinnardammen, Dalagölen, Klerebodammen men mest användes Gölasjön. Till bandysäsongen 1935/36 stod Gunnevi isbana klar för spel. Under 30-talet tillkom sektioner för gymnastik, gång, bordtennis och orientering.

Den sport som många förknippar med Habo är bandy. Vid tre tillfällen under 40-talet kvalade laget till allsvenskan. Första försöket var 1944 och 400 förväntansfulla habobor kantade isbanan vid Gunnevi men fick se hemmalaget bli besegrade av IFK Nässjö med 3-6. Även de anda försöken misslyckades men perioden under 40-talet framstår som föreningens främsta i bandy. Ingen har lyckats sprida namnet Habo så förnämligt och vidsträckt som just bandyliraren Jan "Habo" Johansson. Redan som 15-åring gjorde han debut i Habos A-lag. Senare blev han allsvensk i Nässjö IF, Landslagsman och VM-silvermedaljör.

Andra landslagsmän som börjat sin idrottskarriär i Habo IF är fotbollspelarna Greger Hallén och Erik Edman. Erik skrev proffskontrakt med italienska Torino, har spelat i den franska klubben Stade Rennais och i Tottenham Hotspurs. Leif Johansson har deltagit i friidrottslandlaget och i pojklandslaget för friidrott har Andreas Wulff, Johan Rogö och Magnus Lönquist deltagit i mångkamp. Leif Jonsson vann bronsmedaljen på 200-meter i junior-EM i Jugoslavien 1989. Ur Leifs medaljskörd kan nämnas fem silver och sju brons vid senior-SM

År 1977 var ett framgångsrikt år för fotbollen då lagen vann div IV och avancerade till div III (motsvarande dagens division II). Sejouren i "trean" blev dock ettårig (1978). Föreningen har även haft sektioner för tennis och handboll.

Sedan 2004 är Habo IF en ren fotbollsförening sedan friidrottssektionen startade föreningen Habo Friidrott 04.